In een gezonde basis heeft HSP de eigenschap gewoonweg ‘gevoelig’. Je bent gevoelig of je bent dit niet. Of iets er tussenin. Wanneer je gevoelig bent, ben je in staat om kleine nuances waar te nemen. Je voelt onuitgesproken of onzichtbare dingen haarfijn aan. En wanneer je hierop vertrouwt, heb je een prachtig instrument om jezelf soepel door het leven te bewegen.

Mis

Maar soms gaat er hier in de eerste levensjaren wat mis. Je wordt omringd met mensen die wellicht minder gevoelig zijn. Of hun gevoel niet volgen. En zij zijn wel jouw voorbeeld. Zij verschaffen je veiligheid in de wereld, begrip van hoe het werkt en een bedding voor je ontwikkeling.

Als je als kind stemmingen, bedoelingen en emoties van de mensen om je heen waarneemt maar die niet bevestigd krijgt, raak je in de war. Je moeder is bijvoorbeeld heel moe, maar vertelt opgetogen tegen de buurvrouw dat het fantastisch gaat. Je vader vertelt je dat school echt heel leuk is, maar onderwijl voel je bij hem angst. Misschien omdat hijzelf op dat moment terugdenkt aan een moeilijke schooltijd.

Discrepantie

De discrepantie tussen de binnen- en buitenwereld van mensen, dat is nogal verwarrend. Omdat een gevoelig kind in staat is om die binnenwereld op te pikken. Ze voelen dat er iets niet klopt met wat ze voelen en zien of horen.

Wanneer ze hierop reageren of er iets over zeggen, kan het zijn dat er ontkennend wordt gereageerd. Een kind wordt niet bevestigd in zijn of haar gevoel en krijgt een afwijzing. Daarom besluiten ze soms op den duur (on)bewust dat ze hun eigen gevoel maar beter niet kunnen vertrouwen. ‘Het zal wel niet waar zijn’. Hiermee verliest een kind eigenlijk het belangrijkste instrument dat het heeft: voor zichzelf voelen wat klopt en wat niet.

In je hoofd, bij de ander

Los van het eigen gevoel, wordt er steeds meer op de ander vertrouwd. Die zal het wel weten. Je hebt immers toch een leidraad nodig om je beslissingen te nemen. Ongemerkt worden overtuigingen van anderen voor waar aangenomen en opgeslagen in het hoofd. Om vanuit daar de regie te gaan voeren.

Zo ontstaat een eigen autoriteit die niet is gebaseerd op de eigen waarheid, maar op de buitenwereld. Wat men denkt en welke gedachten je er zelf bovenop vormt. Leven vanuit je hoofd.

Hobbels

Zo zonder eigen autoriteit, los van je eigen gevoel, ga je keuzes maken die op de omgeving zijn gebaseerd. En de kans is groot dat je in situaties terecht komt die eigenlijk niet passend zijn voor jouw unieke aard. Je komt op verkeerde plekken met verkeerde mensen terecht. Bij opleidingen en banen of in relaties die eigenlijk helemaal niet passend zijn voor jou.

En dan kun je in vervelende situaties terecht komen. De keuze is in beginsel al nooit juist gemaakt en dus zal de uitkomst vaak ook niet fijn zijn. Je komt op een school terecht die niet klopt voor jou of je treft een baan die niet past bij wat jij nodig hebt om te floreren. Je creëert vervelende ervaringen die je zelfbevestiging ondermijnen.

Angst

Angst ontstaat door negatieve ervaringen. Als je nog nooit een baan hebt gehad, zul je waarschijnlijk zonder al te veel angst aan de eerste beginnen. Maar heb je eenmaal een paar vervelende ervaringen achter de rug, dan wordt de angst groter om weer aan iets nieuws te beginnen.

Door angst raak je alert. Je systeem gaat in de overlevingsmodus en dit betekent veelal nog meer in het hoofd zitten. Je voelsprieten staan ver uit, nog meer op de omgeving gericht. Je staat continue ‘aan’ en neemt alle prikkels in je op. En dat eist z’n tol….

Hooggevoelig

Wanneer je overmatig prikkelgevoelig bent, ben je eigenlijk continue alert. En waarschijnlijk door onderliggende angsten. Angsten die je hebt opgedaan omdat je in je leven te vaak in verkeerde situaties bent beland. Niet goed je eigen gevoel hebt gevolgd en steeds meer in je hoofd gaat zitten om enig gevoel van regie te herwinnen.

Hooggevoelig, HSP, betekent mijns inziens dan ook; ver verwijderd van je gevoel. Want als je dichtbij je gevoel zou staan en dat zou volgen, kun je de juiste keuzes voor jou maken. Kun je soepel en ontspannen door het leven heen bewegen. Tref je situaties die voor jou kloppen en is er weinig reden tot continue alertheid.

Stekker eruit

Wanneer je hooggevoelig en overprikkeld bent (of zelfs burnout) is de eerste stap ‘ontprikkelen’. Alleen dan komt je systeem weer tot rust en kun je uit je angstige overlevingsmodus vanuit je hoofd afdalen naar je lichaam, gevoel en subtielere signalen.

Vanuit daar kun je contact gaan maken met hetgeen jouw wezen aangeeft wat klopt voor jou en wat niet. Bij de één is dit een lichaamsgevoel, bij de ander is dit een innerlijk weten, een stemmetje of een subtiele gewaarwording op andere wijze. Ontdek hoe jouw gevoel zich aan jou toont.

Ga je Zelf leren vertrouwen

De kunst is de wijze waarop jouw gevoel zich aan je toont, te gaan leren kennen en vertrouwen. Iets dat je waarschijnlijk jezelf afgeleerd hebt toen je nog maar heel klein was. In basis heb je een perfect instrument in handen dat precies aangeeft wat klopt voor jou en wat niet. Alleen is het luisteren en handelen naar dit instrument niet ontwikkeld.

Dit mag je alsnog doen. En je Zelf leren vertrouwen, dat lukt alleen door positieve ervaringen op te doen. Wanneer je je gevoel terug begint te vinden en je het gaat volgen, dan zul je door positieve ervaringen het steeds beter durven volgen en wordt het sterker. Met kleine stapjes je vertrouwen in je eigen richtingaanwijzer herwinnen. Positieve ervaringen creëren, kracht ontwikkelen en angsten overkomen.

Stress hoort erbij

En wanneer je het aandurft om je gevoel te volgen, zal je hoofd flink kunnen gaan protesteren. Die heeft namelijk al die jaren al die jaren regie gevoerd en dat met de beste intenties gedaan. Zonder bewijs zal die niet snel de touwtjes uit handen geven.

Al je overtuigingen komen bovendrijven. De stemmen in je hoofd die zeggen hoe het hoort, wat je moet doen. En dit kan stress opleveren. Je gaat je aangenomen en eigen bedachte overtuigingen aan de kant zetten, je angsten triggeren. Je gaat het anders doen en dat is retespannend.

Neem de tijd

Zelfvertrouwen opbouwen is iets dat niet in één dag gaat. Je zult hetgeen je in je jeugd niet hebt kunnen doen alsnog moeten gaan vormgeven. Luisteren en handelen naar je gevoel. Iets dat ontwikkeling nodig heeft.

Al je angsten en ondermijnende gedachten veeg je niet in één positieve ervaring van tafel. Geef jezelf ruimte om met kleine stappen positieve ervaringen op te doen. En vertrouw erop dat je als vanzelf dan steeds meer op je gevoel gaat leren vertrouwen. Het zal zich aan je bewijzen.

Gewoon gevoelig

Na verloop van tijd zul je merken dat je minder en minder prikkelgevoelig wordt. Fel licht kan je opeens niet meer zo over de emmer jagen en harde geluiden zijn soms best wel te dragen. Hoe dit komt? Omdat je met je gevoel als richtingaanwijzer in steeds beter vaarwater terecht komt. Je veel beter aanvoelt waar je wel en niet moet zijn. Zodat je passendere omstandigheden creëert waarin je meer kunt ontspannen.

Je raakt minder angstig. Minder alert. En daarom is je systeem in basis minder overbelast. En heb je veel meer ruimte om excessen weer aan te kunnen. Want die horen ook gewoon bij het leven van tijd tot tijd…

Merk je dat je veel last hebt van ‘in je hoofd zitten’, worstel je met (hoog)gevoeligheid of durf je je gevoel niet te volgen? Grote kans dat je last hebt van overtuigingen die jou de verkeerde kant opsturen.

Als reader maak ik contact met het onderbewustzijn en breng overtuigingen (schriftelijk) in kaart. Een reading geeft inzicht in de aard en herkomst van deze overtuigingen. Door het (meermalen) te lezen, worden ze als vanzelf ontkracht. Interesse? Mail hier je vragen en ik kijk vrijblijvend of ik iets voor je kan betekenen.

Wil je automatisch nieuwe artikelen in je mailbox ontvangen?

Vul dan hier je e-mailadres in:

Liked it? 🙂